Glasmålare

Glasmålare jobbar med att skapa bilder på färgat eller klart glasstycke, som målats med genomskinliga eller ogenomskinliga smältfärger eller metalliska eller oorganiska pigment i pulverform. Glasmålning kan även vara gjord genom förslipning av glaset och målning med svartlod, vilket är speciellt vanligt i ansikten vid äldre kyrkoglas. För att nå sin fulla färgverkan måste glasmålningen genomströmmas av dagsljuset och har därför huvudsakligen använts i fönsteröppningar.

Branschorganisation/förening/förbund: Det finns ingen egentlig branschorganisation. Närliggande är Konst- och Bruksglasföreningen och Glasbranschföreningen.

Branschansvarig för Gesäll och Mästarbrev är Riksglasskolan.

Ansökan

Sista ansökningsdatum 15 april 2024
Utbildningsstart 26 augusti 2024
Ansök här
  • Mer om utbildningen

    I Yh-utbildningen Hantverkslärling går kunskap i arv – från Mästare till lärling – i hela Sverige! Vi ger dig, som har lust och stort eget driv, chansen att arbeta med det hantverk du drömmer om.
    Vår vision är att alla ska få leva sin dröm. Vi vill vara med och skapa ett lustfyllt lärande där alla människor som drömmer om ett hantverksyrke får växa genom en nära, personlig och kreativ hantverksutbildning.

    Vi erbjuder arbetsplatsförlagd lärlingsutbildning med personlig och erfaren handledning inom många olika hantverk i hela Sverige. Teorin färgas naturligt in i den praktiska verksamheten. Efter utbildningen kan du arbeta som kvalificerad hantverkare i ditt yrke. För att ansöka till utbildningen ska du ha en godkänd gymnasieexamen eller motsvarande samt förkunskaper motsvarande 12 månaders inom det yrkesområde du ansöker till. Ytterligare information om utbildningens upplägg och omfattning kan du läsa under Utbildningsbeskrivning och all information om hur du ansöker hittar du under Ansökan.

    Utbildningens mål

    Godkänd utbildning ger en Yrkeshögskoleexamen som garanterar att du har de färdigheter och kompetenser som krävs för att kunna arbeta som hantverkare i ditt yrke.

    Bakgrund

    Efter regeringens beslut att införa lärlingsutbildning för vuxna inom vissa hantverksyrken 2008, gjordes ett urval av så kallade ”smala yrken” inom vilka det är svårt att utbilda sig och där viktig yrkeskunskap riskerar att försvinna. Sedan dess har utbildningen bedrivits med gott resultat och ingår sedan 2011 i den nya Yrkeshögskolan. Utbildningen riktar sig främst till dig som har grundläggande kunskaper i det yrke du ansöker till. Den bedrivs i lärlingsform och i hela Sverige.

    Stiftelsen Hantverk & Utbildning

    Stiftelsen Hantverk & Utbildnings uppdrag och syfte är att verka för att hantverksyrken ska fortleva, utvecklas och bli tillgängliga för många fler och är sedan starten 2008 utbildningsanordnare för utbildningen Hantverkslärling. Stiftelsen Hantverk & Utbildning är också huvudman för Leksands folkhögskola med utbildningar inom konsthantverk och hantverk, samt Entreprenörskolan med utbildningar inom handel. Dessutom är Stiftelsen Hantverk & Utbildning verkställande organ för Sveriges Hantverksråd och ansvarar för Gesäll- & Mästarbrevskansliet.

”Jag gillar konceptet, att få lära sig ett hantverk på plats. Att i arbete få ta del av ett yrke med full närvaro och därmed få lära sig unika kunskaper, man annars aldrig kan få.”

Ida-Mira Johansson, dockmakarlärling

”För mig har den här formen av verksamhetsförlagd utbildning passat utmärkt. Jag har haft möjlighet att resonera med min handledare stor del av tiden samtidigt som jag skolats in i ett hantverksyrke på en verklig arbetsplats. Detta har varit väldigt betydelsefullt genom kundkontakter, repetition och kvalitetsgaranti på ett sätt som inte hade varit möjligt på exempelvis en skola.

Något som den här utbildningen har gett mig och som kan sammanfatta min utbildningstid är noggrannhet och en stolthet inför traditionen och yrket. Det är på sätt och vis där det både börjar och slutar och något som jag kommer att ta med mig men också vidareförmedla när det en dag blir aktuellt.”

Jakob Ainegren, fiolbyggarlärling

”Hantverkslärling ger mig inte bara en utbildning utan även ett stort nätverk. Den ger också arbetslivserfarenhet från dag ett. Efter första delkursen blev jag erbjuden arbete efter utbildningen och känner att jag redan idag får valuta för den tid jag investerat!”

Erik Engström, bryggarlärling

”Det bästa med utbildningen är att man kan gå den vart man vill i Sverige. Jag tycker att det är härligt att äntligen hitta en utbildning där man tar mycket eget ansvar under hela studietiden, och har goda möjligheter att forma den efter sina egna intresseområden. Under den korta tid jag har gått utbildningen har jag gjort många olika kundarbeten och förstått hur man driver ett företag. Att det är viktigt att marknadsföra sig och att det gäller att vara driven och envis varje månad. Man får en bra bild och förståelse för hur det kommer att vara att arbeta som möbeltapetserare och jag känner att jag har valt helt rätt yrke!”

Amy Lönn, tapetserarlärling

Hur kom det sig att du valde den här utbildningen?
– På senhösten 2011 köpte jag Östergötlands enda kvarvarande hattaffär med gamla anor sedan 1879, och då min företrädare har Mästarbrev, erbjöd hon sig att hjälpa till som mentor under en period. Perioden blev lite längre än tänkt, eftersom jag kände att det inte räckte att bara sälja, sy i foderband eller stocka ut hattar. Jag kände att mer kunskap skulle hjälpa mig till ännu bättre service för mina nya och gamla kunder. Jag sökte Hantverkslärlingsutbildningen och med hjälp av min företrädare så kunde utbildningen genomföras!

Är det svårt att få arbete efter utbildningen?
– Inom mitt yrke är det nog svårt om man inte har ett sidojobb, jag har ju redan affären som jag utvecklar även med färg och stilanalyser samt håller föredrag.

Vad var det bästa med utbildningen?
– Det bästa med utbildningen är ju att man kommer direkt ut i verkligheten och får jobba med ”riktiga” arbeten, i mitt fall kom det kunder som både ville ha nytt uppsytt – såväl filthattar som sommarhattar och hårsmycken, men även reparationer och mindre ändringar – vilket har gjort den praktiska delen så unik!

Hur skulle du säga att det är att arbeta i ditt yrke?
– Jag tycker att det är en fröjd att gå till min hattaffär varje dag, jag älskar tyger, olika material för olika årstider, färger, form, jag gillar att hjälpa kunder, och jag tycker om att sälja, och det är viktigt att både köpare och säljare är nöjda när det blir affär! Det är också avkopplande att sy mellan kunderna i affären samtidigt som det ibland kan bli stressigt om det är många order på en gång under högsäsong i affären, men då syr jag efter stängning så allt blir klart i tid.

– Det som också är väldigt roligt är att många fler klär upp sig till fest i form av hatt eller hårsmycken (coiffer) och att få vara med och guida, hjälpa till när kunden har med klänning eller annat plagg som ska matcha är ju extra roligt! Jag säljer även herrhattar/kepsar – dessa köper jag in, och här får naturligtvis kunden också hjälp med färg och form när de köper, vilket uppskattas!

Vad är mest utmanande?
– Mest utmanande är att vara ensam som företagare, att få igång försäljningen på den nivå jag tänkt, jag skulle rekommendera att man beroende på yrkesval även har en fast inkomst från annat håll för att kunna klara den första tiden och för att kunna utveckla sitt företag. Den affärsplan jag gjort är mycket viktig!

Vem passar yrket för?
– Yrket passar för den som gillar färg, form, att sy och att träffa människor!

Vad har du för tips till den som funderar på att gå samma utbildning?
– Ha gärna fler ben att stå på då, speciellt i början då det kan vara svårt att få tillräcklig omsättning. Utbildningen hos Hantverkslärling är helt suverän!

Helene Ådahl, Modist

”Utbildningsformen motsvarar vad jag önskat mig under hela skoltiden – förtroendet att själv regissera upplägget, efter hur jag behöver inför uppstart av egna verksamheten. Ett givande och tagande mellan elev och handledare, i bästa fall. Jag har introducerats för en ny värld i och med Hantverkslärlingsutbildningen. Fått tillgång till en ganska sluten bransch, och lärt mig ett nytt universellt språk: skor. Med kunskaper och verktyg skräddarsydda efter mina önskemål, praktik som genererat törsten efter mer teori och allt på en väg jag inte ser andra alternativ till. Jag rekommenderar verkligen den här utbildningen till dig som är målmedveten, initiativrik och gillar eget ansvar – eller bara har en naturlig fallenhet för handens arbete.”

Matilda Sandström, skomakarlärling

”Hantverkslärling är en bra utbildning, inte bara för att den ger möjlighet för studenter att lära sig ett smalt yrke och kanske hitta sin nisch i samhället, utan också för att det ger redan yrkesaktiva i samla yrken en möjlighet att sprida sitt hantverk. Utbildningen är därför viktig ur en kulturell aspekt där den låter kunskap leva vidare som annars kanske hade försvunnit. Utbildningsanordnaren i sig ger ett  bra stöd och lagom med utrymme för att studenterna ska kunna ta till sig värdefull kunskap.”

Rasmus Rasmussen, smedslärling

Amanda Nilsson är en av våra lärlingar. Hon utbildar sig till Timmerman. Tidningen Byggnadsarbetaren porträtterar henne och berättar om hennes slutprojekt, en bastu som hon bygger på sina föräldrars tomt i Tullinge.

– Jag vill testa att bygga ett hus från grunden och känna att jag kan hela processen, berättar Amanda. Jag vill testa att göra det i färskt virke, fortsätter hon. Det blir lite andra förutsättningar än att laga hus med torrt virke.  Jag gör allt med yxa, eftersom vi ute i yrkeslivet använder mycket maskiner.  Jag vill kunna jobba med handverktyg för att öva upp det.

Läs hela artikeln via den här länken.

”Hantverkslärling är en bra utbildning, inte bara för att den ger möjlighet för studenter att lära sig ett smalt yrke och kanske hitta sin nisch i samhället, utan också för att det ger redan yrkesaktiva i smala yrken en möjlighet att sprida sitt hantverk. Utbildningen är därför viktig ur en kulturell aspekt där den låter kunskap leva vidare som annars kanske hade försvunnit. Utbildningsanordnaren i sig ger ett  bra stöd och lagom med utrymme för att studenterna ska kunna ta till sig värdefull kunskap.”

Rasmus Rasmussen, smedslärling